درباره آيه هايي كه دلالت مي كند بر اين كه مقصود ازنماز،تنها اعمال ظاهري نيست

واين آياتي چند است وازآن جمله است«ويل للمصلين*الذين هم عن صلاتهم ساهون(1)

واي برنمازگزاراني كه از نمازشان غافلند.»گفته شده كه انان را براي غفلت از نماز با اين كه ازنمازگزاران بودند

نكوهيده است.وديگر:«الذين هم في صلاتهم خاشعون؛(2) آنان كه درنمازشان فروتن اند.»

وديگر:«اقم الصلوة لذكري؛(3)نماز رابه ياد من برپا كن.» وديگر:«ولا تقربوا الصلوة وانتم سكاري حتي تعلموا ما تقولون؛(4)درحال مستي به نماز نزديك نشويد تا بدانيد كه چه مي گوئيد.»گفته شده كه اين تنبيهي برمستي دنيا است؛

چون دراين آيه علت بيان شده است يعني علت بازداشتن از نماز مستانه اين است كه مست نمي فهمد چه مي گويد

واين اعم از مستي دنيا ومستي شراب است

واما روايت ها هم دراين باره بسيار متواتر است  درسخني از پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم است كه فرمود:

«خداوند به نمازي كه دل مرد به همراه بدنش در آن حاضرنيست نمي نگرد.»(5)

وباز سخني از ايشان :«همانا نماز اظهار بيچارگي،فروتني،زاري،درماندگي وپشيماني است ودست گدايي دراز مي كني

وگويي:پروردگارا!وهركه اين كار را نكند نمازش ناقص است.»(6)

وباز فرمودند:«وقتي نماز واجبي گزاردي دروقت خود وهمانند نماز وداع كننده اي بگزار كه مي ترسي باز نگردي»(7)


برچسب‌ها:
      دوشنبه بیست و سوم 8 1390  8:17 بعد از ظهر

X